Ej tillgängligt
There is no such thread: 957197
Ej tillgängligt
There is no such topic:
Ej tillgängligt
There is no such topic:
,
,
Svar
- I enlighet med senaste Atlas Update så vill jag att vi diskuterar för- och nackdelar med dom två föreslagna lösningarna på premisesType "OTHER"
- Hej!
Hur resonerar ni gällande kunder som hör av sig och inte vill bli kontaktade av TL/inte vill att vi lämnar deras adress till TL. Vi hade nyligen en kund som ville att vi plockade bort hen från listorna vi skickade till TL för att hen inte ville bli kontaktad längre.
Tidigare har vi gjort så att vi har plockat bort den adressen från MDB, vilket har varit enda lösningen. Men det får ju stora konsekvenser. Kanske ett fält i MDB för "vill ej ha marknadsöring"?
- Hej!
Vi fick in ett ärende från en kund som ifrågasatte att "boende"-kolumnen var med i exporten för TL av Marknadsdatabasen, vilket vi genast fixade för TL ska inte ha med den informationen.
Dock så har vi fått en hel del feedback från olika TL's som saknar den kolumnen. Vi har grävt lite och anledningen till att den kolumnen var med var ett beslut som togs för länge sedan. Så regeln var att boende-kolumnen var med men innehöll enbart data om databasposten hade ett anslutningsdatum som var inom en månad.
Det beslutet är givetvis gammalt och ingenting vi ska luta oss på - men frågan är om vi ska ha med den här kolumnen eller inte, med dom reglerna? Det ställer till en del för TL som tar ut kunddata och utan boende-kolumnen så måste om antingen komplettera den informationen med extern part eller göra ett icke riktat utskick vilket blir dyrare.
Så vad tycker ni - ska boendekolumnen vara med så länge anslutningsdatumet är inom en månad, eller ska kolumnen inte alls vara med? - En fråga som har varit uppe flera gånger är hur Cookies visas på webbarna. Från vår sida i Jönköping tycker vi att det borde vara bättre att visa tydligt när man går in på webben att cookies används.
Visst upplever jag själv det störande med sån information, men många siter använder det idag. I våra fall så visas en notis när man t ex går in i TG eller liknande. Men om man gör notisen lite snyggare men ändå tydlig så tycker jag att det borde finnas en notis så fort en cookie sätts. T ex www.svt.se har något att kika på. Så länge den görs snygg så är det väl bättre att anpassa sig till regler som finns?
Vad säger ni? Vad tycker andra nät? Eklundhs? - På SWAT2017/1 kom frågan upp om vi skulle kunna använda BankID för att verifera kunden vid direktaktivering av tjänst. Vi har tittat på det och svaret är ja.
ID-kontroll
Vi kan göra en s k ID-kontroll kopplat till personummer och verifiera att det är den personen som faktiskt beställer, med hjälp av mobilt BankID.
Signering av avtal
I Anslutamotorn använder vi en annan funktion "signering" för att signera ett avtal.
Att använda den funktionen i Tjänsteguiden är mer komplext, eftersom avtalet juridiskt är mellan kunden och tjänsteleverantören.
Vi kan grotta vidare i detta om signering är en önskan.
I annat fall kan vi gå vidare med ID-kontroll och presentera hur en sådan lösning kan genomföras.
Tyck till. - På SWAT2017/1 kom frågan upp om vi skulle kunna använda BankID för att verifera kunden vid direktaktivering av tjänst. Vi har tittat på det och svaret är ja.
ID-kontroll
Vi kan göra en s k ID-kontroll kopplat till personummer och verifiera att det är den personen som faktiskt beställer, med hjälp av mobilt BankID.
Signering av avtal
I Anslutamotorn använder vi en annan funktion "signering" för att signera ett avtal.
Att använda den funktionen i Tjänsteguiden är mer komplext, eftersom avtalet juridiskt är mellan kunden och tjänsteleverantören.
Vi kan grotta vidare i detta om signering är en önskan.
I annat fall kan vi gå vidare med ID-kontroll och presentera hur en sådan lösning kan genomföras.
Tyck till. - Har varit inne och kollat i beta-läget för att se hur de "nya" områdessidorna kommer att se ut. Det slog mig att nyhetsartiklarna hamnar under "sidoartiklarna", vilket gör att de inte blir särskilt synliga. Samtidigt ska de ju heller inte hamna mitt ibland artiklarna med allmän info. En annan nackdel med detta upplägg är att efterhand som man uppdaterar med nyheter så kommer listan med artiklar i värsta fall att bli svåröverskådlig.
Mitt förslag är att nyheterna läggs i en egen flik (precis som Karta och Dokument). Hans menar att risken är stor att besökarna missar dem helt då. Jag tror att den risken är överhängande oavsett vilket.
Har någon annan något förslag på hur man ska kunna göra nyheterna synliga utan att de stör eller bryter flödet av de mer allmänna informationsartiklarna? Eller är det jag som tänker fel när jag tittar på sidupplägget och tror att nyheterna "drunknar" nere på botten av sidan? - Jag funderade lite på om det skulle vara användbart med en påminnelse om att gallra personuppgifter, inte minst i samband med införandet av GDPR nästa år. Sen slog det mig att det kanske överhuvudtaget hade varit bra att kunna ställa in påminnelser som skickas ut från systemet till någon admin-mail eller till vem som nu står som "ansvarig" t.ex. för ett område eller liknande.
På användarträffen tog jag upp möjligheten att få en påminnelse när det är dags att uppdatera BankID-certifikatet eftersom det är något som sker relativt sällan och därmed lätt faller mellan stolarna. Förutom personuppgiftsgallring kanske det också finns andra saker/händelser som skulle vara användbara att kunna lägga in direkt i systemet.
Någon annan som har tankar, förslag, synpunkter? - Vi har snarare tänkt oss en NIX-funktion i både Tjänsteguiden och Anslutamotorn där slutkund kan ange sin adress och "NIX:a" den, vilket hamnar i en egen databas som ni kan underhålla vid behov - samt att det påverkar huruvida den adressen förmedlas vidare till TL eller syns "live" i Anslutamotorn.
- Fibra kommer inte att lägga in någon boendeinformation dels pga. att vi inte alltid får information om boende från fastighetsägarna, och informationen blir inaktuell väldigt snabbt.
Och enligt nya TL-avtalet så tillhandahålls endast adressuppgifter så vida inget annat överenskommits.